مشاوره رایگان: 02122110460
ویزای کار آلمان | راهنمای جامع اخذ ویزای کاری آلمان 2022

 کشور آلمان به عنوان یکی از مهم ترین قطب های صنعتی اتحادیه اروپا و حوزه شنگن به حساب می آید. به همین دلیل، این کشور فرصت های خوبی برای اشتغال افراد ایجاد کرده است. از سوی دیگر، کشور آلمان همه ساله تمامی موقعیت های شغلی مورد نیاز خود را اعلام کرده و منتظر دریافت درخواست کار از متقاضیان خواهد بود. به همین دلیل، با داشتن شرایط لازم و رزومه کاری خوب می توان برای دریافت ویزای کار آلمان اقدام نمود.

یکی از بهترین راه های مهاجرت به آلمان و حتی دریافت اقامت دایم این کشور، اقدام برای یافتن شغل و گرفتن ویزای کار آلمان است. بسیاری از مراجعان از ما می پرسند که چگونه ویزای کار آلمان را بگیریم؟ در این مطلب هر اطلاعاتی که در خصوص شرایط کار در آلمان و دریافت ویزای کاری آلمان و... را که احتیاج دارید، توضیح داده شده است. البته با این شرط که بتوان مسیر دریافت ویزای کار آلمان را به خوبی پشت سر گذاشت. آگاهی از قواعد و قوانین مربوط به دریافت انواع ویزا و به طور خاص ویزای کار آلمان، منجر به دریافت راحت تر و سریع تر ویزای کار خواهد شد. بهترین راه برای رسیدن به این خواسته این است که از یک منبع مطمئن و افراد با تجربه مشاوره بگیریم. زیرا هر چه تجربه افراد در این امر بیشتر باشد، امکان خطا و رد درخواست از سوی سفارت آلمان کمتر خواهد بود.

کشور آلمان و اهمیت داشتن ویزای کاری برای ورود به آن

کشور آلمان از کشورهای مهم صنعتی اتحادیه اروپا محسوب می شود. نرخ بیکاری در این کشور حتی در دوران کرونا نیز از بسیاری از کشورهای منطقه پایین تر بوده است. وجود موقعیت های خوب کاری و شرایط دریافت ویزای راحت تر نسبت به کشورهایی نظیر استرالیا و کانادا باعث شده تا مهاجرت به آلمان محبوبیت بالایی داشته باشد.

داشتن ویزای کار آلمان از چند جهت برای افراد مناسب و بهینه است. شخصی که از سوی یک شرکت آلمانی دعوت به کار شده و قرارداد کاری دریافت کند، می تواند ویزای کار آلمان را به دست آورد. حال، بر اساس نوع قرارداد کاری و حقوق دریافتی از شرکت مورد نظر، اعتبار ویزا و گام های رسیدن به اقامت دایم آلمان متغیر خواهد بود.

چنانچه حداقل حقوق دریافتی فرد متقاضی کار در آلمان به طور سالیانه 50000 یورو باشد، دریافت بلوکارت آلمان برای او امکان پذیر می گردد. هر چند برای برخی مشاغل و رشته ها، برای کمتر از این مقدار نیز امکان دریافت بلوکارت وجود خواهد داشت.

اهمیت و اعتبار بلوکارت اتحادیه اروپا به اندازه ای است که اعضای خانواده شخص دریافت کننده نیز می توانند به کشور مقصد، مهاجرت نمایند. از سوی دیگر، فرزندان او نیز قادر هستند تا از خدمات تحصیل رایگان و دیگر حقوق شهروندان آن کشور بهره مند شوند.

البته تنها شغل های خاصی می توانند امکان دریافت این میزان حقوق خالص دریافتی را داشته باشند. در صورتی که شخص متقاضی کار به طور سالیانه مقدار درآمد کمتری داشته باشد، ویزای کار به مدت سه سال برای وی صادر می گردد. معمولا پس از این دوره کاری و تمدید قرارداد با شرکت میزبان، اقامت دایم آلمان برای فرد صادر خواهد شد. شرایط دیگری نیز وجود دارند که می توانند طول دوره دریافت اقامت دایم از طریق ویزای کار آلمان را کاهش دهند. در جایی از این مقاله حتما به این مساله خواهیم پرداخت.

کشور آلمان و اهمیت داشتن ویزای کاری برای ورود به آن 

شرایط کار در آلمان برای ایرانیان

کشور صنعتی آلمان با نرخ بیکاری پایین، یکی از محبوب ترین مقاصد مهاجرت برای ایرانیان به حساب می آید. در واقع، موقعیت های شغلی مناسبی که در این کشور وجود دارند باعث شده تا هر فرد دارای مهارت و سابقه کار (ترجیحا در رشته تحصیلی خود) بتواند با شرکت های آلمانی قرارداد کاری داشته باشد. همچنین، میانگین حقوق و درآمد در کشور آلمان، بالای 4000 یورو در ماه است. این در حالی است که هر فرد با صرف هزینه 900 یورو در ماه می تواند در این کشور زندگی کند. بنابراین، کسب حقوق و مزایای بسیار عالی در این کشور، باعث تشویق و تحریک افراد واجد شرایط به اخذ ویزای کار آلمان یا مهاجرت به آلمان خواهد شد.

در سال های اخیر، بیش از 70 درصد از متقاضیان ایرانی ویزای کار آلمان، توانسته اند آن را دریافت نمایند. این یعنی احتمال مهاجرت کاری به آلمان برای ایرانیان بسیار بالا است. موقعیت های شغلی مورد نیاز کشور آلمان عمدتا در رشته هایی نظیر علوم کامپیوتر، شیمی کاربردی و رشته های مهندسی مانند مکانیک و برق است. همچنین مواردی چون حسابداری، مدیریت مالی و اقتصاد نیز دارای شرایط کاری بسیار مناسبی هستند. از این رو، افراد در صورت داشتن مدارک تحصیلی در این رشته ها و گرایش های دیگری که کشور آلمان به آن ها نیاز دارد، می توانند به راحتی موقعیت های شغلی این کشور را به دست آورند. البته با این شرط که این افراد به زبان انگلیسی یا آلمانی تسلط کافی داشته باشند. برای کسب اطلاعات درباره ویزای کار آلمان و مدارک لازم برای ویزای کار آلمان این مطلب را مطالعه کنید. شما می توانید با مشاوران ویزاپلاس در تماس باشید و اطلاعات بیشتری کسب کنید.

نرخ پایین بیکاری در آلمان: عامل مهم افزایش تقاضا برای دریافت ویزای کاری

کشور آلمان یکی از قطب های صنعتی اصلی در اتحادیه اروپا و حوزه شنگن به حساب می آید. از آن جا که این کشور همواره در حال پیشرفت های علمی و صنعتی است، موقعیت های شغلی فراوانی برای افراد با مدارک تحصیلی مختلف ایجاد می کند. از این رو، نرخ بیکاری در کشور آلمان نسبت به بسیاری از کشورهای دیگر پایین است. به طوری که تا سال 2021 نرخ بیکاری به زیر 6 درصد رسیده و بنابراین، احساس امنیت شغلی در این کشور بسیار بالا خواهد بود. البته ناگفته نماند که شرایط کرونا و ایجاد مشکلات اقتصادی ناشی از آن در افزایش این آمار بی تاثیر نبوده است.

علاوه بر پایین بودن نرخ بیکاری در کشور آلمان، میانگین حقوق و مزایای شاغلین در کشور آلمان به بیش از 4000 یورو می رسد. جالب است بدانید که حتی در شرایط کرونا نیز این میانگین حقوق افزایش پیدا کرده و به حدود 4035 یورو رسیده است.

نرخ پایین بیکاری در آلمان: عامل مهم افزایش تقاضا برای دریافت ویزای کاری 

مراحل دریافت ویزای کار آلمان

هر فردی که به سفارت کشور آلمان تقاضای ویزای کار آلمان را بدهد، با شرط داشتن قرارداد کاری معتبر می تواند ویزا را دریافت نماید. اما دریافت بلوکارت کشور آلمان می تواند مزایای ویژه ای برای فرد دارنده آن به همراه داشته باشد. بلوکارت آلمان (یا بلوکارت اتحادیه اروپا) امتیاز ویژه ای است که کشور آلمان به متقاضیان کار در این کشور می دهد. اصلی ترین مزیت داشتن بلوکارت آلمان این است که اعضای خانواده فرد دارنده آن نیز می توانند ویزای آلمان را دریافت نمایند. این یعنی مهاجرت به آلمان برای همه اعضای خانواده فرد دارنده بلوکارت امکان پذیر خواهد شد.

از آن گذشته افراد دارای بلوکارت آلمان می توانند پس از گذشت مدت زمان 21 ماه، اقامت دایم آلمان را دریافت کنند. به این ترتیب، مسیر برای دریافت پاسپورت آلمان و تبدیل شدن به یک شهروند آلمانی فراهم خواهد شد.

به این ترتیب، اصلی ترین گام در دریافت ویزای کار آلمان، طی کردن مراحل دریافت بلوکارت آلمان است. دریافت بلوکارت آلمان شرایط ویژه ای دارد که عبارت اند از:

انعقاد یک قرارداد کاری معتبر با یک شرکت مهم، معتبر و بدون سابقه منفی در زمینه پرداخت مالیات و مواردی از این قبیل.

دریافت حقوق و مزایا به اندازه حداقل 50000 یورو در سال؛ البته این مقدار برای رشته های مختلف تحصیلی متفاوت است که به طور میانگین به این عدد نزدیک می شود.

مراحل دریافت ویزای کار آلمان 

ویژگی دعوتنامه کاری آلمان

شاید این گونه به نظر برسد که هر فرد با دریافت یک دعوتنامه کاری از هر شرکت آلمانی می تواند برای گرفتن ویزای کار آلمان اقدام نماید. اما بهتر است بدانید که سفارت برای دادن ویزای کار آلمان، شرایطی را برای شرکت میزبان در نظر گرفته است که باید همه اصول آن رعایت گردد. به طور کلی، یک قرارداد کاری زمانی مورد تایید سفارت است که شرکت میزبان ویژگی های زیر را داشته باشد:

  • شرکت باید قدیمی و با سابقه باشد
  • داشتن قرارداد کاری با یک شرکت تازه کار و یا کم سابقه نمی تواند گرفتن ویزای کار آلمان را تضمین نماید.
  • شرکت باید تعهد پرداخت دستمزد لازم را به دولت بدهد

اصلی ترین مساله در دریافت ویزای کار آلمان این است که درآمد ناخالص فرد به 50000 یورو در سال یا 4000 یورو در ماه برسد. در غیر این صورت فرد نمی تواند بلوکارت آلمان را دریافت نماید. بنابراین، شرکت مورد نظر باید بتواند حقوق و مزایای لازم را برای شما تامین نماید. همچنین، باید این تضمین و تعهد را به دولت بدهد که تا زمان انتهای قرارداد کاری، حقوق و مزایای شما را به طور کامل پرداخت می کند.

  • شرکت آلمانی میزبان باید خوش سابقه باشد

شرکتی که برای فرد دعوتنامه کاری می فرستد باید علاوه بر سابقه کاری زیاد، سابقه خوبی نیز در پرداخت مالیات داشته باشد. در غیر این صورت اعتبار کافی برای دریافت ویزای کاری شخص را فراهم نخواهد کرد.

  • دعوتنامه کاری باید معتبر و قانونی باشد

گاهی ممکن است برخی از افراد سودجو به دنبال فراهم کردن یک دعوتنامه کاری صوری باشند تا بتوانند ویزای کاری آلمان را دریافت نمایند. لازم است این نکته را متذکر شویم که دولت آلمان در بررسی وضعیت شرکت های میزبان بسیار جدی و سختگیرانه عمل خواهد کرد. به طوری که در صورت اثبات جعلی بودن دعوتنامه کاری، انجام پیگیری های قانونی اجتناب ناپذیر خواهد بود. همچنین، فردی که برای وی دعوتنامه جعلی صادر گردیده است، در اقدامات دیگر خود دچار مشکل خواهد شد.

ویژگی دعوتنامه کاری آلمان 

ویزای JOB SEEKER آلمان

علی رغم فراوانی موقعیت های شغلی در کشور آلمان لازم است فرد متقاضی جستجوی زیادی را انجام دهد. این کار به وی کمک می کند تا مناسب ترین و بهترین موقعیت شغلی متناسب با شرایط خود را به دست آورد. نوعی از ویزا که کشور آلمان برای افراد متقاضی کار در این کشور در نظر گرفته است، ویزای JOB SEEKER آلمان نام دارد. در اصل، این نوع ویزا یک موقعیت زمانی 6 ماهه به فرد جویای کار می دهد تا بتواند شغل مناسب خود را به دست آورد. انجام برخی اقدامات مانند ارسال رزومه و یا رزرو وقت مصاحبه با شرکت مورد نظر، پیش از سفر به آلمان می تواند فرایند یافتن شغل مناسب را برای فرد متقاضی راحت تر یا تسریع کند.

شرایط دریافت ویزای JOB SEEKER آلمان

گرفتن ویزای JOB SEEKER آلمان شرایط ویژه خود را دارد که نسبت به ویزای کار آلمان ساده تر است. یکی از مهم ترین مزیت های ویزای JOB SEEKER، عدم نیاز به دعوتنامه کاری از شرکت های آلمانی است. در واقع، هدف از گرفتن این نوع ویزا اقدام برای یافتن شغل و سپس بستن قرارداد کاری است. اما لازم است شخص متقاضی ویزای JOB SEEKER شرایط زیر را حتما داشته باشد:

داشتن تحصیلات کافی دانشگاهی؛ برای دریافت ویزای جاب سیکر آلمان لازم است حداقل مدرک دانشگاهی لیسانس را داشته باشید.

تسلط کافی به زبان انگلیسی یا آلمانی از الزامات دریافت این ویزا است. توانایی های زبانی مورد نیاز افراد برای رشته های مختلف کاری و تحصیلی متفاوت است.

داشتن سابقه کار همراه با سابقه پرداخت بیمه؛ البته ممکن است افراد سابقه بیمه نداشته باشند که در این صورت با یک توصیه نامه و یا تاییدیه از محل کار می توان این شرط را فراهم کرد.

رشته تحصیلی فرد و همچنین دانشگاه محل تحصیل وی باید معتبر و قابل تایید باشد (بر اساس لیست آنابین).

یکی از مهم ترین امتیازاتی که در دریافت ویزای جاب سیکر آلمان یا ویزای کار آلمان وجود دارد، عدم نیاز قطعی به مدرک زبان است. در واقع، اگر به سایت سفارت آلمان سری بزنید، خواهید دید که در لیست مدارک مورد نیاز برای درخواست ویزای کار آلمان، داشتن مدرک زبان صرفا یک امتیاز محسوب می شود. بنابراین، همین که شخص بتوانند تا حدودی با محیط و افراد، ارتباط زبانی مناسبی برقرار کند کافی است. البته مسلما داشتن مدرک زبان آلمانی و یا تسلط کامل به آن موقعیت های شغلی مناسب تری را برای فرد در پی خواهد داشت.

شرایط دریافت ویزای JOB SEEKER آلمان 

آیا فرد با ویزای JOB SEEKER آلمان می تواند خانواده خود را به آلمان ببرد؟

ویزای جاب سیکر چنین امتیازی را به فرد نمی دهد. در واقع، فرد متقاضی ویزای جاب سیکر آلمان باید بتواند طی مدت 6 ماه در کشور آلمان، شغل مناسب خود را بیابد. چنانچه تا پیش از اتمام دوره شش ماهه، شخص بتواند قرارداد کاری با یک شرکت معتبر آلمانی را به دست آورد، آن گاه مدت زمان ویزا نیز به بیش از یک سال افزایش خواهد یافت. همچنین، اگر شرایط دریافت بلوکارت برای شخص فراهم شود، آن گاه مهاجرت خانواده او به آلمان نیز بلامانع خواهد بود.

مشاغل مورد نیاز ویزای کار آلمان در سال 2022

موقعیت های شغلی متنوعی که در کشور آلمان پیدا می شوند، به متخصصین رشته های مختلف نیاز دارند. آگاهی درباره موقعیت های شغلی مورد نیاز کشور آلمان در سال 2022 باعث می شود تا افراد با آگاهی و قدرت بیشتری برای دریافت ویزای کار آلمان اقدام نمایند. لازم است بدانید که دریافت ویزای کار آلمان برای برخی از رشته های دانشگاهی راحت تر از دیگر رشته ها است. علت این مساله هم نیاز این کشور به متخصصین رشته های مورد بحث است. از مهم ترین رشته های تخصصی دانشگاهی که کشور آلمان در سال 2022 به آن ها بیش از بقیه نیاز دارد می توان به موارد زیر اشاره نمود:

مشاغل مورد نیاز برای ویزای کاری آلمان
مهندسی برق
مهندسی مواد سرامیک
مهندسی کشاورزی در شاخه های مختلف
حسابداری
حقوق بین الملل
گرایش های مختلف رشته مهندسی مواد (مانند متالوژی)
مترجمی زبان آلمانی
پرستاری
انواع زیست شناسی شامل زیست شناسی عمومی و زیست شناسی علوم جانوری
ارتباط اجتماعی
روانشناسی بالینی
روانشناسی
علوم اجتماعی
علوم اقتصاد
شیمی محض
ریاضی محض
علوم تربیتی
مترجمی زبان انگلیسی
میکروبیولوژی
تولید آهن و فولاد
مهندسی شیمی
مهندسی صنایع
گرایش های مختلف رشته موسیقی
مهندسی تکنولوژی نظری

 

البته این به آن معنا نیست که افراد از رشته های دیگر نمی توانند ویزای کار آلمان را دریافت کنند. در واقع، رشته های یاد شده در سال 2022، موقعیت های کاری بیشتری را برای متقاضیان ویزای کار آلمان در بر خواهند داشت.

 آیا فرد با ویزای JOB SEEKER آلمان می تواند خانواده خود را به آلمان ببرد؟

مزایای ویزای کاری آلمان

کشور آلمان شرایط کاری مناسبی را برای مهاجرین فراهم می کند. ویزای کار آلمان مزایای منحصر به فردی دارد که باعث محبوبیت آن شده است. در ادامه به توضیح برخی از مزایای ویزای کار آلمان می پردازیم.

  • مزایای ویزای کار آلمان ؛ عدم نیاز به مدرک زبان

از ویژگی های مهم ویزای کاری آلمان می توان به عدم نیاز قطعی به مدرک زبان اشاره کرد. بدون شک، دانستن زبان کشور مقصد می تواند به موفقیت بیشتر فرد مهاجرت کننده کمک کند. اما ممکن است دریافت مدرک زبان برای همه افراد میسر نباشد.

سفارت آلمان در مورد دریافت ویزای کار آلمان، اصراری بر داشتن مدرک زبان آلمانی و یا انگلیسی ندارد. همین مساله باعث می شود که تا حد زیادی از نگرانی افراد در مورد شرایط دریافت ویزای کار آلمان کاسته شود. با این حال، اگر افراد یکی از مدارک یاد شده را داشته باشند، به عنوان یک امتیاز ویژه برای وی در نظر گرفته می شود.

  • مزایای ویزای کار آلمان ؛ ریسک کم و احتمال پذیرش 70 درصدی

بررسی آمارهای چند سال اخیر نشان می دهد که کشور آلمان بیش از 70 درصد از ایرانیان متقاضی مهاجرت کاری به آلمان را پذیرش کرده است. این مساله نشان می دهد که افراد واجد شرایطی که برای دریافت ویزای کار آلمان اقدام می کنند، می توانند تا 70 درصد شانس پذیرش داشته باشند. این شانس در مقابل احتمال دریافت ویزای برخی کشورهای دیگر نظیر استرالیا و کانادا بسیار قابل توجه است.

 مزایای ویزای کاری آلمان

  • مزایای ویزای کار آلمان ؛ امکان تبدیل ویزای کار به اقامت دایم

یکی از مهم ترین ویژگی های ویزای کار آلمان این است که افراد می توانند واجد شرایط دریافت بلوکارت آلمان باشند. این موضوع کمک می کند تا افراد به اقامت دایم آلمان نزدیک تر گردند. به طور کلی، هر فردی که بتواند بر اساس قوانین کشور آلمان به دریافت بلوکارت اتحادیه اروپا نایل گردد، پس از گذشت 21 ماه، اقامت دایم آلمان را خواهد گرفت. همچنین، در صورتی که به مدت 6 سال از زمان اقامت دایم افراد در کشور آلمان گذشته باشد، آن ها می توانند برای دریافت پاسپورت آلمانی خود اقدام نمایند.

  • مزایای ویزای کار آلمان ؛ امکان دریافت اقامت دایم همراهان

ممکن است شخص متقاضی مهاجرت به آلمان قصد داشته باشد با خانواده خود به این کشور وارد شود. دریافت ویزای کار آلمان این مزیت را برای وی در بر خواهد داشت. در اصل، افرادی که موفق به بستن قراردادهای کاری مناسب با درآمد 50000 یورو در سال می شوند، می توانند بلوکارت دریافت کنند. دارنده بلوکارت آلمان قادر است اعضای خانواده خود را نیز به کشور آلمان ببرد.

همچنین، با گذشت زمان به مدت 21 ماه از تاریخ دریافت بلوکارت امکان گرفتن اقامت دایم آلمان برای شخص و همراهان وی فراهم خواهد شد. در چنین شرایطی فرزندان می توانند برای تحصیل رایگان در مدارس آلمان حضور داشته باشند.

  • مزایای ویزای کار آلمان ؛ امکان انجام کار به صورت تمام وقت برای همراهان

دریافت انواع ویزاها شرایط خاص خود را دارند. برای مثال، در بسیاری از موارد همراهان حق انجام کار و داشتن درآمد در کشور مقصد را ندارند. اما با دریافت ویزای کار آلمان، همراهان شخص متقاضی قادر هستند تا به صورت تمام وقت فعالیت های شغلی داشته باشند. این یعنی اعضای خانواده شخص نیز می توانند به صورت تمام وقت برای خود کسب درآمد کنند.

مزایای ویزای کاری آلمان 

مقایسه ویزای کار آلمان با دیگر ویزاهای کاری دنیا

ویزای کار آلمان نیاز به داشتن مدرک زبان ندارد. این مساله اصلی ترین و مهم ترین اختلافی است که ویزای کار آلمان با ویزای کشورهای دیگر دارد. در بسیاری از موارد افراد برای مهاجرت کاری، کشورهای انگلیسی زبان از جمله استرالیا و کانادا را هدف خود قرار می دهند. اما بهتر است بدانید که این کشورها نیاز قطعی به ارائه مدرک زبان با نمره بالا (آیلتس بالای 7) دارند. در غیر این صورت، به هیچ عنوان به شخص متقاضی ویزا نخواهند داد.

شرایط سنی جهت اخذ ویزای کاری آلمان

برای مهاجرت به آلمان و هر کشور دیگری مخصوصا از طریق ویزای کار، لازم است افراد شرایط سنی مناسبی داشته باشند. افرادی که قصد دارند با دریافت ویزای کار آلمان به این کشور مهاجرت کنند، باید در سنین زیر 40 سالگی باشند. البته گاهی بر اساس شرایط فرد متقاضی، ممکن است تغییراتی در این قانون داده شود. برای مثال، ممکن است گرایش کاری و یا رشته تحصیلی فرد متقاضی از رشته های مورد نیاز کشور آلمان باشد. در هر حال، بهتر است برای رسیدن به ویزای کار آلمان و مهاجرت به این کشور، قبل از رسیدن به 40 سالگی اقدام نمود.

بهترین شهرهای آلمان برای کار در سال 2022

شهرهای مختلف کشور آلمان از نظر موقعیت های شغلی، صنعتی و مهارتی با یکدیگر تفاوت دارند. در نتیجه در برخی از شهرهای آلمان، امکان یافتن شغل های متناسب با شرایط مورد نظر افراد بیشتر خواهد بود. برای مثال، از جمله شهرهای صنعتی کشور آلمان می توان به شهرهای کلن، هامبورگ، مونیخ، دوسلدورف و لایپزیک اشاره کرد. بنابراین، افرادی که دارای مدرک تحصیلی و توانایی های حرفه ای در رشته های فنی و مهندسی هستند، می توانند در این شهرها به جستجوی کار مناسب خود بپردازند.

البته توصیه ما به افراد متقاضی ویزای کار آلمان این است که درباره موقعیت های شغلی متنوعی که در شهرهای آلمان وجود دارند، تحقیق کنند. آگاهی از اینکه در چه شهرهایی برای چه افرادی شغل های مناسب تری یافت می شود تا حد زیادی زمان جستجوی شغل را کوتاه تر خواهد کرد. انجام این فرایند تا پیش از اقدام برای دریافت ویزای کار آلمان می تواند بسیار کمک کننده باشد.

بهترین شهرهای آلمان برای کار در سال 2022 

پیشنهاد کاری در ویزای کار آلمان به چه صورت است؟

کشور آلمان برای مهاجرت کاری افراد، مقصد بسیار مناسب و مطلوبی به نظر می رسد. با این حال، مهاجرت به هر کشوری دغدغه های خاص خود را دارد که ممکن است در روزهای اول، قدری شرایط را دشوار سازد. اما چنانچه افراد تا پیش از مهاجرت به کشور جدید برخی اقدامات لازم را انجام دهند، مسلما با ورود به کشور مقصد شرایط بهتری خواهند داشت. برای مثال، افرادی که قصد دارند با ویزای JOB SEEKER آلمان برای جستجوی کار در این کشور اقدام نمایند، بهتر است قبل از سفر، برخی مصاحبه های کاری را ترتیب دهند.

در اصل، اگر این افراد قبل از سفر به کشور آلمان، درخواست ها و رزومه کاری خود را در سایت های کاریابی ثبت کرده باشند، می توانند پس از ورود به این کشور با برنامه منظم تری پیش بروند. چه بسا قبل از اتمام دوره شش ماهه ویزای جاب سیکر آلمان، شغل مناسب خود را یافته و قرارداد کاری با شرکت مورد نظر خود را تنظیم نمایند.

بعد از یافتن کار در آلمان

فرایند دریافت ویزای کار آلمان شامل چند مرحله اصلی می شود. فردی که برای دریافت ویزای کار آلمان اقدام می کند، ابتدا یک ویزای شش ماهه دریافت می کند. پس از یافتن شغل مناسب در این بازه زمانی، مدت زمان اعتبار ویزا به یکسال افزایش پیدا خواهد کرد. شرط این مساله داشتن قرارداد کاری از یک شرکت معتبر الزامی است.

بر اساس قرارداد کاری ممکن است مدت زمان ویزای کار آلمان تا حدود سه سال یا 33 ماه در نظر گرفته شود. این نوع ویزا می تواند به صورت بلوکارت آلمان به شخص اعطا شود. بلوکارت مزیت های فوق العاده ای برای فرد در بر دارد که از جمله آن می توان به دریافت اقامت دایم بعد از 21 ماه اشاره کرد. در واقع، اقامت دایم پس از 21 ماه برای فرد متقاضی ویزای کار آلمان و همراهان آن صادر خواهد شد.

اگر از زمان دریافت بلوکارت آلمان مدت زمان شش سال گذشته باشد، فرد و خانواده وی می توانند برای دریافت پاسپورت آلمان اقدام نمود.

بعد از یافتن کار در آلمان 

کارت آبی یا Blue Card در ویزای کار آلمان

بلوکارت آلمان که ممکن است آن را با نام کارت آبی آلمان بشناسید، نوعی مجوز یا ویزا به حساب می آید که اجازه فعالیت و زندگی در کشورهای اتحادیه اروپا را به شخص می دهد. شرایط گرفتن بلوکارت آلمان نسبت به ویزای کار آلمان قدری دشوارتر است. این مساله با توجه به مزیت های منحصر به فرد بلوکارت قابل اغماض خواهد بود.

امکان داشتن بلوکارت آلمان به مقدار درآمد سالیانه (یا ماهانه) فرد بستگی دارد. بر اساس قانون کشور آلمان شخصی که درآمد سالانه با مقدار 50000 یورو داشته باشد، می تواند بلوکارت آلمان را دریافت کند. البته در مورد برخی از مشاغل نظیر پزشکی، ریاضیات و انفورماتیک می توان با درآمد 38000 یورو در سال نیز بلوکارت را دریافت نمود. داشتن بلوکارت آلمان منجر به کاهش زمان دریافت اقامت دائم آلمان از 33 ماه به 21 ماه خواهد شد. اگر نمی دانید حداقل حقوق برای بلوکارت آلمان چقدر است، با مشاوران متخصص ویزاپلاس تماس بگیرید و اطلاعات لازم را کسب کنید.

پردرآمدترین مشاغل سال 2022 در آلمان

درآمد حاصل از موقعیت های شغلی مختلف در کشور آلمان در سال 2022 با یکدیگر تفاوت دارند. برخی از موقعیت های کاری و رشته های تحصیلی، درآمدی بیش از شغل های دیگر دارند. البته این مساله با توجه به اهمیت رشته های مختلف در صنعت کاملا طبیعی است. همچنین، به طور کلی هر چه مدرک تحصیلی و مهارت های افراد در موقعیت های شغلی مختلف بالاتر باشد، حقوق دریافتی وی از شرکت یا کارفرما بیشتر خواهد بود.

از مهم ترین شغل هایی که در کشور آلمان بیشترین درآمد را برای افراد در بر دارند می توان به وکالت و دندانپزشکی اشاره کرد. همچنین، گرایش های مختلف مدیریت شامل مدیر مالی، مدیر فروش، مدیر ارشد، مدیر هتل، مدیر پروژه، مدیر شعب بانک و مدیر حسابداری نیز از مشاغل پر درآمد در کشور آلمان به حساب می آیند. میانگین حقوق و درآمد حاصل از مشاغل مزبور از 5700 یورو در ماه تا 8000 یورو متغیر است. در این بین بیشترین حقوق به موقعیت شغلی مدیر ارشد و کمترین آن به مدیریت حسابداری تعلق دارد. یکی از روش های سرمایه گذاری در آلمان را می توان ثبت شرکت به شمار آورد. برای کسب اطلاعات درباره ثبت شرکت gmbh در آلمان با کارشناسان ویزاپلاس در تماس باشید. در صورتی که به دنبال ثبت شرکت در آلمان هستید، کارشناسان ویزا پلاس با تسلط بر تمام امور سرمایه گذاری و اخذ اقامت آلمان از طریق ثبت شرکت می توانند شما را در این مسیر همراهی کنند.

 پردرآمدترین مشاغل سال 2022 در آلمان

متوسط درآمد ماهیانه در آلمان در سال 2022

یکی از مزیت های بی نظیر ویزای کار آلمان و مهاجرت کاری به کشور آلمان، کسب میانگین درآمد ماهانه بالاتر نسبت به کشورهای دیگر اتحادیه اروپا است. در واقع، آمار و ارقام نشان می دهند که متوسط حقوق و درآمد ماهیانه افراد در کشور آلمان بسیار بالاتر از میانگین درآمد ناخالص در کشورهایی نظیر فرانسه و ایتالیا است. به این ترتیب، طبیعی است که تمایل برای دریافت ویزای کار آلمان هر روز بیشتر از قبل افزایش داشته باشد.

میانگین حقوق زنان در کشور آلمان کمی کمتر از میانگین حقوق مردان خواهد بود. البته این مساله تنها محدود به کشور آلمان نیست و تقریبا در تمام کشورهای دنیا به چشم می خورد. آنچه از محاسبه درآمدهای ماهانه مردان و زنان در کشور آلمان به دست آمده است نشان می دهد که تا اواخر سال 2021 متوسط درآمد ماهانه در مردان بیش از 3900 یورو است. این در حالی است که متوسط حقوق زنان حدود 6 درصد با این مقدار اختلاف دارد.

دسترسی دانشجویان به بازار کار آلمان چگونه است؟

اجازه کار در شهرهای آلمان برای دانشجویان خارجی محدودیت های خاص خود را دارد. به طور کلی، یک دانشجوی خارجی پس از کسب مجوزهای لازم از دو سازمان اصلی کشور آلمان یعنی آژانس کار فدرال و اداره مهاجرت آلمان می تواند در این کشور شغلی را انتخاب کند. البته در نظر داشته باشید که اشتغال دانشجویان به کارهای مختلف باید نهایتا به 120 روز و یا 240 نیم روز در سال برسد. این قاعده مربوط به دانشجویان تمام وقت است و حتی با وجود آن، افراد می توانند تا 450 یورو در ماه درآمد داشته باشد.

دانشجویان خارجی که در حال حاضر در کشور آلمان مشغول به تحصیل هستند می توانند در دوره های کارورزی، مشاغل مختلف فصلی و مشاغل نیمه وقت، فعالیت های حرفه ای داشته باشند. این کار به آن ها کمک می کند تا سابقه کار مفید به دست آورده و در رزومه خود ثبت نمایند. دستیار تحقیقاتی، مربی زبان و دستیار اداری از جمله کارهای دانشجویی در کشور آلمان به حساب می آیند. این مشاغل به طور میانگین به ازای هر ساعت کار، 12 یورو برای دانشجویان درآمد در بر دارند. در این بین، از مواردی چون فروشندگی و خدمتکاری در قهوه خانه ها می توان به ازای هر ساعت کار 7 تا 9 یورو درآمد کسب نمود.

دیدگاه‌ها  
سلام خسته نباشید
من فوق لیسانس مهندسی نرم افزار دارم 35 سالمه سابقه کار با بیمه هم دارم. همسرم 41 سالشه و اونم هم رشته خودمه با شرایط نسبتاً مشابه. قصد مهجرت به آلمان رو داریم، اما نمی‌دونیم مهاجرت کاری به دردمون می خوره یا تحصیلی. با توجه به شرایط ما کدوم رو پیشنهاد می‌دین؟ زبان هم در حال فراگیری هستیم، اما هنوز مبتدی.
ممنون از راهنمایی شما
سلام با مدرک دیپلم نیمشه رفت آلمان برای کار؟ والا جونمون به لبمون رسیده هیچ امید و آینده ای نداریم. یه مدته به پناهندگی فکر میکنم. اگه بشه با دیپلم رفت هزینه اش هرچی باشه جور می کنم. تو رو خدا راهنمایی کنین. من اگه نتونم قانونی برم پناهنده میشم.
به نقل از پویا:
سلام با مدرک دیپلم نیمشه رفت آلمان برای کار؟ والا جونمون به لبمون رسیده هیچ امید و آینده ای نداریم. یه مدته به پناهندگی فکر میکنم. اگه بشه با دیپلم رفت هزینه اش هرچی باشه جور می کنم. تو رو خدا راهنمایی کنین. من اگه نتونم قانونی برم پناهنده میشم.

سلام پویاجان. اخذ ویزای کاری آلمان کمی سخت است و لازمه آن مدرک تحصیلی بالا و نمره زبان خوب است. اما در صحبت های شما چیزی بود که ما را به شدت نگران کرد. پناهندگی؟ پناهندگی راه بسیار پرخطر و نادرستی است. متوجهیم که ممکن است گاهی فکر کنید دنیا به آخر رسیده، اما قطعاً روش‌های بهتری هست. پیشنهاد می‌کنیم با یک مشاور در این باره صحبت کنید و مشاوره تخصصی بگیرید.
به امید روزهای بهتر
به نقل از اکرم میرلوحی:
سلام خسته نباشید
من فوق لیسانس مهندسی نرم افزار دارم 35 سالمه سابقه کار با بیمه هم دارم. همسرم 41 سالشه و اونم هم رشته خودمه با شرایط نسبتاً مشابه. قصد مهاجرت به آلمان رو داریم، اما نمی‌دونیم مهاجرت کاری به دردمون می خوره یا تحصیلی. با توجه به شرایط ما کدوم رو پیشنهاد می‌دین؟ زبان هم در حال فراگیری هستیم، اما هنوز مبتدی.
ممنون از راهنمایی شما

سلام خانم میرلوحی نازنین.
ویزای کاری برای شما و همسرتان کاملاً مناسب است، اما آن چه در این میان اهمیت دارد، اقدام سریع برای گرفتن مدرک زبان است. ویزای کاری آلمان سختی های خودش را دارد و برای اخذ آن لازم است مدرک زبان خود را با نمره بالا دریافت کنید. به هرحال زایای ویزای کاری از تحصیلی بسیار بیشتر است.
موفق باشید.
نوشتن دیدگاه

سؤالات متداول ویزای کاری آلمان

چگونه می توان از طریق کار در آلمان اقامت این کشور را به دست آورد؟
برای گرفتن اقامت کاری آلمان سه روش وجود دارد: 1. از داخل ایران کار پیدا کنید. 2. ویزای جستجوی کار آلمان بگیرید و در این کشور به دنبال کار بگردید. 3. در دوره های آوسبیلدونگ شرکت کنید و سپس وارد بازار کار شوید.
آیا امکان اخذ ویزای کار آلمان بدون مدرک زبان وجود دارد؟
خیر. برای گرفتن ویزای کار در کشور آلمان باید مدرک زبان آلمانی B1 را داشته باشید.