مشاوره رایگان: 02122110460
اخذ ویزای آلمان در سال 2022 | شرایط، مراحل و قیمت ویزای آلمان

کشور آلمان از جمله کشورهایی است که درخواست ویزای آن در حال افزایش است. با توجه به نیاز کشور آلمان به نیروی کار، شرایط اخذ ویزای آن در سال 2022 ساده تر شده است. شما با دریافت ویزای آلمان می توانید به یکی از پیشرفته ترین و زیباترین کشورهای قاره اروپا سفر کنید. داشتن اطلاعات کافی از مراحل و مدارک مورد نیاز اخذ ویزا، شانس دریافت ویزای آلمان را افزایش می دهد. در این مقاله از ویزاپلاس قصد داریم شرایط و مراحل اخذ ویزای آلمان را بطور کامل بررسی کنیم. با ما همراه باشید. 

شرایط عمومی اخذ ویزای آلمان

با توجه به شرایط کشور آلمان، بسیاری از توریست ها، متخصصین، دانشجویان و سرمایه گذاران علاقه مند هستند به این کشور سفر کنند. جمهوری فدرال آلمان با توجه به درخواست های مختلف برای سفر به آلمان، اقدام به طراحی ویزاهای مختلفی کرده است. ویزاهایی که سفارت آلمان صادر می کند بر اساس مدت زمان اقامت به چهار دسته تقسیم بندی کرده است.

ویزای A برای مدت اقامت کمتر از 48 ساعت صادر می شود و برای مواقعی که شما قصد سفر به کشوری خارج از حوزه شینگن را دارید و در طول سفر نیاز به توقفی کوتاه در فرودگاههای آلمان دارید، مناسب است.

ویزای B مدت اعتبار پنج روزه دارد. و اگر شما قصد سفر به یکی از کشورهای حوزه شینگن را دارید و در طول سفر هوایی، دریایی و یا زمینی خود نیاز دارید تا توقفی هم در آلمان داشته باشید درخواست این نوع ویزا را بدهید.

شرایط عمومی اخذ ویزای آلمان 

ویزای نوع C برای مدت زمان نود روزه صادر می شود. این ویزا همان ویزای توریستی است که برای سفر های توریستی، گشت و گذار و دیدن دوستان و اقوام مناسب است.

ویزای D، ویزای بلند مدت کشور آلمان است که برای اقامت بیش از 90 روز صادر می شود و اگر قصد ماندن طولانی مدت به دلایلی مانند تحصیل، کار و یا سرمایه گذاری را دارید مناسب است. البته فراموش نکنید که این ویزا برای ورود به قصد طولانی مدت مناسب است و شما می توانید سه ماه بعد از ورود، درخواست تبدیل ویزای خود به اقامت آلمان را ارائه دهید. یکی از روش های سرمایه گذاری در آلمان را می توان ثبت شرکت به شمار آورد. برای کسب اطلاعات درباره ثبت شرکت gmbh در آلمان با کارشناسان ویزاپلاس در تماس باشید. در واقع در صورتی که به دنبال ثبت شرکت در آلمان هستید، کارشناسان ویزا پلاس با تسلط بر تمام امور سرمایه گذاری و اخذ اقامت آلمان از طریق ثبت شرکت می توانند شما را در این مسیر همراهی کنند.

البته یادتان باشد برای درخواست ویزای آلمان چند شرط اولیه و عمومی مهم وجود دارد که شامل اصل گذرنامه با مهلت بیش از شش ماه و حداقل دو صفحه خالی، فرم درخواست ویزا، مدرکی مبنی بر وجود بیمه مسافرتی،کپی همه ویزاهای درخواست کننده در 5 سال گذشته و همچنین تکمیل پرسشنامه امنیتی است. پرسشنامه امنیتی برای اطمینان از این است که شما مرتکب جرایم امنیتی همانند قاچاق اسلحه و مواد مخدر، فعالیت در گروه های تروریستی، قتل و جرایمی از این دست نشده باشید و خطری برای امنیت کشور آلمان به حساب نیاید.

در جدول زیر به طور اجمالی انواع ویزاهای آلمان را برای شما شرح داده ایم:

نوع ویزازمان اقامتتوضیحات
ویزای نوع A کمتر از دو روز این ویزا برای مواقعی که شما قصد سفر به کشوری خارج از حوزه شینگن را دارید و در طول سفر نیاز به توقفی کوتاه در فرودگاههای آلمان دارید، مناسب است.
ویزای نوع B تقریباً 5 روز اگر قصد سفر به یکی از کشورهای حوزه شینگن را دارید و در طول سفر هوایی، دریایی و یا زمینی خود نیاز دارید تا توقفی هم در آلمان داشته باشید، درخواست این نوع ویزا را بدهید.
ویزای نوع C 90 روز این ویزا همان ویزای توریستی است که برای سفر های توریستی، گشت و گذار و دیدن دوستان و اقوام مناسب است.
ویزای نوع D بیشتر از 1 سال اگر قصد ماندن طولانی مدت به دلایلی مانند تحصیل، کار و یا سرمایه گذاری را دارید، این ویزا برای شما مناسب است.این ویزا برای ورود به قصد طولانی مدت مناسب است و شما می توانید سه ماه بعد از ورود، درخواست تبدیل ویزای خود به اقامت آلمان را ارائه دهید.

 

مراحل درخواست ویزای آلمان

در قدم اول باید درخواست ویزای خود را آماده کنید. با توجه به هدف سفر خود، نوع ویزا را مشخص کنید و مدارک مورد نیاز را آماده کنید. شما می توانید مدارک مورد نیاز برای هر کدام از انواع ویزا را از همکاران ویزا پلاس بپرسید و یا در سایت ویزا متریک مشاهده نمایید.

در قدم دوم یک قرار ملاقات برای ارائه مدارک رزرو کنید. در ایران، رزرو از طریق سایت ویزامتریک صورت می گیرد. در این سایت ابتدا باید مبلغی را برای تایید و تصدیق مدارک به شماره حسابی که اعلام شده است واریز نمایید و بعد از آن وارد قسمت ثبت نام شده و مشخصات فردی خود را وارد کنید.

بعد از تایید مشخصات فردی، شما می توانید یک قرار ملاقات از بین زمانهای موجود انتخاب کنید. زمان انتخابی از طریق ایمیل برای شما ارسال می گردد و دو روز قبل از ملاقات، یک ایمیل یادآوری هم دریافت خواهید کرد. به یاد داشته باشید قبل از قرار ملاقات مطمئن شوید تمام مدارک را همرا دارید و فرم درخواست را بصورت کامل و صحیح پر کرده اید. بد نیست بدانید که 3 روز قبل از تاریخ ملاقات می توانید قرار ملاقات خود را تغییر دهید. این تغییر زمان فقط برای یک بار امکان پذیر است. و اگر 3 روز قبل از قرار ملاقات، وقت خود را کنسل کنید، مبلغ واریزی به شما عودت می شود.

قدم سوم حاضر شدن در دفتر ویزامتریک برای ارائه مدارک و فرم درخواست ویزا است.

در قدم چهارم مدارک و فرم درخواست شما بررسی می شود. در صورتی که فرم درخواست ویزا ناقص باشد و یا مدارک را بطور کامل ارائه نکنید از شما درخواست می شود تا در زمان دیگری حضور پیدا کنید. ولی در صورت کامل بودن تمام مدارک، پاسپورت و فرم درخواست شما تحویل گرفته می شود و در طول مراحل درخواست نمی توانید گذرنامه خود را همراه ببرید و اگر به هر علتی مجبور به گرفتن گذرنامه خود شدید، درخواست شما لغو می شود و باید مجددا برای دریافت ویزا اقدام نمایید.

در قدم پنجم درخواست شما به کنسولگری آلمان ارسال می شود. اگر درخواست از طرف کنسولگری مورد تایید قرار گرفت، یک نسخه از درخواست را دریافت خواهید کرد. جزئیات فرم دریافتی را چک و سپس آن را امضاء کنید. توجه داشته باشید فرم های مربوط به فرزندان زیر 18 سال باید توسط هر دوی پدر و مادر امضا شود.

در قدم پایانی، اسکن اثر انگشتان دست جهت جمع آوری اطلاعات بیومتریک انجام می شود.

مراحل درخواست ویزای آلمان 

دریافت ویزای آلمان و اجازه کار

ویزای کار از انواع ویزای های صادر شده توسط کشور آلمان است که متقاضیان زیادی نیز در ایران دارد. بسیاری از مراجعان از ما می پرسند که چگونه ویزای کار آلمان را بگیریم؟ در این مطلب هر اطلاعاتی که در خصوص شرایط کار در آلمان و دریافت ویزای کار آلمان و ... احتیاج دارید، توضیح داده شده است. کشور آلمان با توجه به نیاز روزافزون به نیروی کار در سال 2022، شرایط اخذ ویزای کار را ساده تر کرده است. در ادامه شرایط ویزای کار آلمان را بررسی خواهیم کرد.

در حال حاضر برای ایرانیان حداقل مدرک فوق دیپلم برای اخذ ویزای کار لازم است و باید مدرک دانشگاهی شما مورد تایید کشور آلمان نیز باشد برای معادل سازی مدرک دانشگاهی خود می توانید به سایت kmk.org مراجعه کنید. در قوانین جدید لازم نیست حتما در شغلی یکسان با مدرک تحصیلی خود مشغول به کار شود و در مشاغل مرتبط و مشابه آن نیز می توانید فعالیت کنید.

ویزای کار با دو روش  پیشنهاد کار و جستجوی کار صادر می شود.

در روش پیشنهاد کار، شما باید پیشنهاد کار خود را از یک کارفرمای آلمانی دریافت کنید و از طریق آن و تکمیل سایر مدارک، درخواست ویزای خود را ارائه کنید. البته توجه داشته باشید برای دریافت پیشنهاد کار نیازمند مدرک تحصیلی معتبر، تخصص، سابقه کار و تسلط به زبان آلمانی یا انگلیسی دارید. به این نکته هم توجه داشته باشیدکه در سال 2022، کارجویان آلمانی و اروپایی نسبت به سایرین اولویت ندارند.

 در روش جستجوی کار، به شما این امکان داده می شود که وارد آلمان شوید و به مدت شش ماه به دنبال شغل مناسب باشید. و اگر در این مدت موفق به پیدا کردن شغل شدید، به شما اجازه کار و زندگی در آلمان داده می شود. البته توجه داشته باشید برای ورود به آلمان از این طریق، باید شرایط عمومی اخذ ویزا را داشته باشید، و همچنین تمکن مالی خود را برای پراخت هزینه های زندگی در مدت زمان شش ماهه ارائه نمایید. برای کسب اطلاعات درباره مدارک لازم برای ویزای کار آلمان می توانید با مشاوران ویزاپلاس در ارتباط باشید و اطلاعات بیشتری کسب کنید.

نوع ویزاتوضیحاتمدت زمان ویزاامکان تمدید
ویزای جاب آفر یا پیشنهاد کار آلمان برای این ویزا باید از یک کارفرمای آلمانی پیشنهاد کار داشته باشید. برای دریافت پیشنهاد کار نیازمند مدرک تحصیلی معتبر، تخصص، سابقه کار و تسلط به زبان آلمانی یا انگلیسی دارید.در سال 2022، کارجویان آلمانی و اروپایی نسبت به سایرین اولویت ندارند. بسته به نوع پیشنهاد شغلی شما ممکن است به صورت یک یا دو ساله صادر شود. دارد
ویزای Jobseeker یا جستجوی کار آلمان به شما این امکان داده می شود که وارد آلمان شوید و به مدت شش ماه به دنبال شغل مناسب باشید. و اگر در این مدت موفق به پیدا کردن شغل شدید، به شما اجازه کار و زندگی در آلمان داده می شود. ارائه مدارک تمکن مالی برای پراخت هزینه های زندگی در مدت زمان شش ماهه لازم است. 6 ماهه ندارد

با توجه به این که آلمان یکی از پایین ترین نرخ های بیکاری را در دنیا دارد، مقص مهاجرتی بسیاری از کارجویان در سرتاسر دنیا شده است.

نرخ بیکاری آلمان

مدارک موردنیاز برای درخواست ویزای آلمان

برای اخذ ویزای  آلمان شما نیاز به تعدادی مدارک عمومی دارید که شامل موارد زیر است

اصل گذرنامه با مهلت شش ماهه، حاوی حداقل دو صفحه خالی به همراه کپی از صفحه مربوط به مشخصات گذرنامه، فرم درخواست ویزا که تکمیل و امضاء شده باشد و عکس پرسنلی با پس زمینه سفید که در یک سال اخیر گرفته باشید. تکمیل و امضاء پرسش نامه امنیتی که در صفحه آخر فرم درخواست موجود است. ارائه مدرکی مبنی بر دارا بودن بیمه مسافرتی به همراه کپی آن و همچنین کپی تمام ویزاهای درخواست شده در پنج سال گذشته.

مدارکی که به آنها اشاره شد برای تمام انواع ویزا لازم است، اما برای هر نوع ویزای خاص مانند توریستی، ترانزیت و کار نیازمند مدارک مختص به آن ویزا نیز هستید که لیست کامل آنها را می توانید از کارشناسان ویزا پلاس استعلام کنید و یا در سایت ویزامتریک جستجو نمایید.

مدارک لازم برای اخذ ویزای آلمانتوضیحات
فرم درخواست ویزا فرم درخواست ویزا را باید با دقت و ترجیحاً با کمک یک وکیل مهاجرت تکمیل کنید.
مدارک هویتی اضل شناسنامه و گذرنامه با حداقل 6 ماه اعتبار برای گرفتن ویزا لازم است.
عکس ویزا عکس باید با پس زمینه سفید گرفته شده و مربوط به حداکثر 90 روز پیش باشد.
مدارک مرتبط با هدف از مهاجرت هدف شما از مهاجرت چیست؟ باید مدارک مربوطه که ادعای شما را اثبات می کند، ارائه دهید. برای مثال برای مهاجرت تحصیلی مدارک پذیرش دانشگاه و برای مهاجرت کاری، مدارک پیشنهاد کاری لازم است.
بیمه درمانی هزینه های درمانی شما باید در زمان اقامت تحت پوشش بیمه قرار بگیرند.
تمکن مالی شما باید بتوانید مبلغی را جهت تامین هزینه های خودتان به مدت تعیین شده در حساب بانکی قرار دهید. این مبلغ با توجه به نوع هدف شما، متفاوت است.
نامه عدم سوء پیشینه عدم وجود سابقه کیفری برای دریافت ویزا الزامی است.

 

هزینه و قیمت ویزای آلمان

در حال حاضر هزینه ویزای آلمان برای کودکان 6 تا 12 ساله، 40 یورو و برای 12 سال به بالا مبلغ 80 یورو است. و هزینه خدمات ویزامتریک 29.4 یورو است. متاسفانه امکان پرداخت وجه از طریق کارت بانکی وجود ندارد و سفارت هزینه ویزا را به یورو دریافت می کند. سعی کنید وجه پرداختی دقیقا مبلغ مورد نظر باشد چون وجه کافی برای بازپرداخت مابقی پول بسیار محدود است و همچنین غالبا اسکناس های 200 و 500 یورویی پذیرفته نمی شود.

نوع ویزارده سنیهزینه (یورو)
ویزای ترانزیت نوع A زیر ۶ سال رایگان
۶ الی ۱۲ سال ۳۵ 
بیش از ۱۲ سال ۶۰ 
ویزای شینگن نوع B زیر ۶ سال رایگان
۶ الی ۱۲ سال ۳۵ 
بیش از ۱۲ سال 60
ویزای شینگن نوع C زیر ۶ سال رایگان
۶ الی ۱۲ سال 35
بیش از ۱۲ سال 60
ویزای طولانی مدت برای اقامت زیر 18 سال 30
بالای 18 سال 60

 

توصیه های مهم برای گرفتن ویزای آلمان در سال 2022

تا اینجا مراحل و موارد مورد نیاز جهت دریافت ویزای آلمان را بررسی کردیم، اما رعایت برخی نکات ، شانس دریافت ویزا را افزایش می دهند. در ادامه این موارد را با شما در میان می گذاریم.

  • در زمان مصاحبه، سر وقت حاضر شوید و ظاهری آراسته وتمیز داشته باشید
  • در زمان ارائه مدارک، اصل آنها را نیز همراه داشته باشید.
  • حتما قبل از حضور در مصاحبه، کامل بودن مدارک خود را بررسی کنید.
  • قبل از پایان اعتبار  ویزای خود، خاک آلمان را ترک کنید تا برای ویزاهای آتی دچار مشکل نشوید.
  • در زمان مصاحبه آرامش خود را حفظ کنید و به سوالات جواب های صادقانه بدهید.
  • در تکمیل فرم و ارائه مدارک صادق باشید و از ارائه اطلاعات و مدارک جعلی اجتناب کنید.

در پایان به شما پیشنهاد می کنم برای کاهش ریسک ریجکت شدن درخواست ویزا، از کارشناسان و فعالان این حوزه کمک بگیرید. ویزا پلاس با تجربه کافی در امور مهاجرتی و سرمایه گذاری آماده ارائه مشاوره اخذ ویزا به شما عزیزان است. مسلما برای اخذ اقامت کشوری نظیر آلمان، راه های بسیاری وجود دارد. اما هیچ یک ساده تر از اقدام به دریافت بلوکارت آلمان نیست. اگر نمی دانید حداقل حقوق برای بلوکارت آلمان چقدر است، با مشاوران متخصص ویزاپلاس تماس بگیرید و اطلاعات لازم را کسب کنید.

نوشتن دیدگاه

دانستی های مهاجرت