مشاوره رایگان: 02122110460
ویزای پیوست به همسر آلمان

 اگر می خواهید در کنار همشر خود در کشور آلمان زندگی کنید، سفارت آلمان از طریق ویزای پیوست به همسر، این کار را ممکن کرده است. کشور آلمان از مهم‌ترین اعضای اتحادیه اروپا و همچنین جهان است. این کشور دارای شرایط عالی برای تحصیل، کار و زندگی و همچنین دارای روابط خوب سیاسی، موقعیت عالی اقتصادی و قدرت بالای نظامی است. در حال حاضر کشور آلمان به خاطر شرایط اقتصادی مطلوب و تعداد زیاد افراد سالخورده، نیاز زیادی به نیروی انسانی متخصص دارد که کمبود نیروی انسانی خود را از میان مهاجرین سراسر دنیا پذیرش می کند. یکی از ویزاهایی که سفارت آلمان صادر می کند ویزای پیوست به همسر است. در ادامه همراه ویزا پلاس باشید تا شرایط دریافت این ویزا را بطور کامل مورد بررسی قرار دهیم.

ویزای پیوست به همسر آلمان 

شرایط اخذ ویزای پیوستن به همسر آلمان چیست؟

بطور کلی برای دریافت ویزای پیوست به همسر، فرد متقاضی که همسر او در کشور آلمان اقامت دارد باید تقاضای خود را در ایران و یا کشوری که در آن اقامت دارد به سفارت خانه و یا کنسولگری آلمان ارائه دهد. در ادامه شرایطی که برای اخذ ویزای پیوستن به همسر باید داشته باشید را مورد بررسی قرار می دهیم.

  • همسر متقاضی باید ویزای بلند مدت اقامت در آلمان و یا کارت آبی اتحادیه اروپا را داشته باشید.
  • سن هر دو نفر شما باید بالای سن 18 سال باشد.
  • فرد مقیم آلمان باید مدارکی مبنی بر تمکن مالی برای ورود همسر به کشور آلمان را داشته باشد. او باید قادر به تأمین نیازهای همسر خود و پوشش هزینه های زندگی او را به مدت یکسال داشته باشید.
  • ازدواج شما باید رسمی و ثبت شده باشد. یکی از موارد مهمی که سفارت آلمان به آن توجه می کند علاقه هر دو نفر به یکدیگر و تصمیم آنها برای یک رابطه طولانی مدت است. در واقع ازدواج مصلحتی از نظر کشور آلمان مورد قبول نیست، بطور مثال مشاهده مواردی مانند اختلاف زیاد سنی دو نفر و یا مشاهده مواردی که نشان دهنده عدم علاقه شما به یکدیگر باشد به عنوان نشانه هایی برای عدم دریافت ویزای پیوست به همسر است. در کشور آلمان چند همسری وجود ندارد و افراد مقیم آلمان نمی توانند برای بیش از یک همسر درخواست ویزا کنند و در صورت وجود چند همسر، فقط یکی از آن‌ها مشمول این قانون خواهد بود.

دقت داشته باشید که سند ازدواج شما برای ارائه به سفارتخانه آلمان باید شرایط زیر را داشته باشد:

  • اصل سند ازدواج ایرانی و دو نسخه کپی از آن و همچنین دو نسخه کپی از ترجمه آلمانی سند ازدواج را هنگام مصاحبه همراه داشته باشید
  • اگر سند ازدواج شما از کشور آلمان، گرجستان یا دانمارک باشد اصل مدرک به همراه دو نسخه کپی از آن را ارائه دهید.
  • اگر سند ازدواج شما از کشور ترکیه است. اصل سند ازدواج را به همراه دو نسخه کپی از فرمول بی همراه داشته باشید.

شرایط اخذ ویزای پیوستن به همسر آلمان چیست؟

در نظر داشته باشید که اگر در لحظه عقد یکی از زوجین حضور نداشته باشد، نیاز به ارائه وکالتنامه عقد ازدواج نیز هست. در وکالت نامه باید اسم موکل، وکیل و موضوع وکالت که همان ازدواج است، نوشته شده باشد. این وکالت نامه و ترجمه آلمانی آن را باید در زمان مصاحبه همراه داشته باشید و دقت کنید که مهر تایید سفارت آلمان در نسخه کپی هم باشد. شناسنامه زوجین هم از مواردی است که موقع مصاحبه نیاز است و شما باید اصل نسخه ترجمه شده و یک نسخه کپی از آن را همراه داشته باشید و اگر ازدواج قبلی داشته اید، باید هنگام انجام مصاحبه اصل نسخه سند طلاق و یا گواهی فوت همسر قبلی و یک نسخه کپی از آن را همراه داشته باشید. تسلط به زبان آلمانی در سطح A1 نیز از شرایط مورد نیاز است. شما برای دریافت ویزایی پیوست به همسر باید مهارت زبان آلمانی خود را ثابت کنید. تسلط شما به زبان آلمانی باید به اندازه ای باشد که قادر به درک و صحبت کردن در مورد موارد روزمره ای همچون معرفی کردن خودتان، بیان آدرس و به‌کار بردن جملات ساده روزانه باشید. برای اثبات مهارت زبان آلمانی نیاز به مدرک زبان آلمانی منطبق بر آزمون استاندارد زبان اروپا ALTE است. در حال حاضر آزمون Start Deutsch 1 انستیتو گوته، آزمون Start Deutsch 1 موسسه telc، آزمون Grundstufe Deutsch 1 دیپلم زبان اتریش و آزمون TestDaF از موسسه testdaf دارای تاییدیه سفارت آلمان است. توجه داشته باشید که تاریخ آزمون مدرک زبان شما باید در یک سال اخیر باشد و اگر بعضی از مهارت ها را چند بار امتحان داده اید، اولین تاریخ قبولی ملاک قرار خواهد گرفت. اگر به علت کرونا نتوانسته باشید درخواست ویزای خود را به موقع ارائه دهید و یا از ویزای خود استفاده نکرده باشید، اعتبار مدرک زبان شما برای شش ماه دیگر تمدید می شود. البته باید مهارت زبان خود را برای روز مصاحبه در حد قابل قبول حفظ نمایید. در بعضی از شرایط استثنایی نیازی به اثبات مهارت زبان آلمانی وجود ندارید که شامل این موارد است:
موارد استثنا مدرک زبان آلمانی برای متقاضی ویزا:

  • فارغ التحصیل موسسه یا دانشگاهی باشید که به راحتی بتوانید در بازار کار آلمان جذب شوید و با جامعه آلمان هماهنگ شوید.
  •  در روز مصاحبه بتوانید مهارت و قدرت بالای زبان آلمانی خود را نشان دهید.
  • اگر قصد دارید برای مدت محدود و موقت به کشور آلمان بروید نیازی به ارائه مدرک زبان آلمانی ندارید.
  •  در صورتی که قبلا قانونی و با داشتن مجوز در کشور آلمان اقامت داشته اید، برای ورود مجدد نیازی به ارائه مدرک زبان آلمانی نخواهید داشت
  • اگر اساسا امکان یادگیری زبان آلمانی برای فرد متقاضی وجود نداشته باشد. بطور مثال به علت وجود بیماری جسمی، روحی و یا وجود معلولیت، فرد توانای یادگیری زبان آلمانی را نداشته باشد.

موارد استثنای فرد دعوت کننده ویزای آلمانی شامل موارد زیر است:

  •  اگر فردی که تقاضای ویزا برای همسر خود را دارد و خودش در آلمان زندگی می کند و دارای تابعیت کشورهای ماده 41 بخشنامه اقامت است و یا تابعیت یکی از کشورهای اتحادیه اروپا غیر از آلمان را دارد و یا به دلیل تابعیت ایسلند، نروژ، سوییس و یا لیختن اشتاین دارای حق اقامت و تردد در آلمان باشد.
  • اگر شما بعنوان فردی که برای همسر خود درخواست ویزا دارید به عنوان محقق، شغل آزاد و یا نیروی کار متخصص مشغول به کار هستید و دارای blue kard اتحادیه اروپا، کارت ICT، کارت mobile-ICT و یا مجوز اقامت محقق خاص هستید، همسر شما برای درخواست ویزای پیوست همسر نیازی به ارائه مدرک زبان آلمانی ندارد.
  •  اگر شما به‌عنوان فردی که مشمول حق حفاظت است در آلمان حضور دارید و قبل از زندگی در آلمان ازدواج کرده باشید، همسر شما برای دریافت ویزا نیازی به ارائه مدرک زبان آلمانی نخواهد داشت.

غیر از موارد ذکر شده در بالا ممکن است استثناهای دیگری هم برای متقاضی ویزا به‌وجود آید که وی قادر به فراگیری زبان آلمانی قبل از مصاحبه را نداشته باشد، مثلا به علت کرونا، آموزشگاه‌های زبان آلمانی مدت زمان زیادی تعطیل باشند، دسترسی به کتب زبان آلمانی را نداشته باشید، شرکت در دوره های زبان آلمانی برای شما ریسک بالایی داشته باشد و یا با توجه به تلاش های شما در یک سال گذشته، هنوز نتوانسته اید به سطح مورد قبول سفارت آلمان برسید. اگر یکی از این استثناها شامل شما باشد، در زمان مصاحبه باید با دلایل منطقی و قانع کننده این استثناها را برای مصاحبه کننده ثابت کنید، تا دیگر نیازی به ارائه مدرک زبان نباشد.

شرایط اخذ ویزای پیوستن به همسر آلمان چیست؟ 

جواب ویزای پیوست به همسر آلمان

پس از آماده کردن مدارک مورد نیاز جهت اخذ ویزای پیوست به همسر، باید به کنسولگری یا سفارت آلمان مراجعه کنید و مدارک خود را تحویل مسئول مربوطه دهید. پس از بررسی مدارک به شما وقت مصاحبه داده می شود. دریافت وقت مصاحبه از طریق سایت سفارت انجام می شود. در زمان مصاحبه به سفارت مراجعه کنید. بعد از پرداخت هزینه های مربوطه شما را پیش مسئول مصاحبه راهنمایی می کنند. در مصاحبه سوالات عمومی مربوط به انگیزه و هدف شما برای رفتن به کشور آلمان و همچنین وضعیت زبان و ازدواج شما بررسی می شود. بعد از اتمام مصاحبه و ترک سفارت باید منتظر اعلام نتیجه از سوی سفارت آلمان بمانید.

اعلام نتیجه درخواست ویزای پیوست به همسر آلمان

اعلام نتیجه درخواست ویزای آلمان از چند هفته تا چند ماه متغیر است که بستگی به نوع ویزا و شرایط و مدارک شما دارد. پس بهتر است از دو تا سه ماه قبل از سفرتان به آلمان، برای اخذ ویزا اقدام کنید. ویزاهای کوتاه مدت چند ماهه معمولا ظرف مدت کمتر از ده روز آماده می شوند، اما ویزاهای طولانی مدت نیاز به بررسی و در نتیجه زمان بیشتری برای آماده شدن نیاز دارند. البته تعداد افراد متقاضی هم در طولانی شدن روند صدور ویزاها تاثیرگذار است. طبق تجربه افرادی که اخیرا اقدام به اخذ ویزای پیوست به همسر کرده اند مدت زمان بین تاریخ مصاحبه و تاریخ اعلام نتیجه ویزا، غالبا بین چهار تا شش هفته زمان می برد.

اعلام نتیجه درخواست ویزای پیوست به همسر آلمان

در چه صورت ویزای پیوست به همسر در آلمان داده نمی شود؟

واضح است که برای دریافت ویزا باید در تهیه مدارک دقت زیادی کنید و در زمان مصاحبه بتوانید اعتماد مصاحبه کننده را جلب کنید. در غیر اینصورت احتمال رد درخواست ویزای پیوست به همسر وجود دارد.
در ادامه به موارد مهمی که در چند سال اخیر عامل رد درخواست ها شده است می پردازیم.

  1. تحویل مدارک مخدوش یا نامعتبر: کارشناسان سفارت آلمان اصالت مدارک دریافتی را به دقت بررسی می کنند و اگر برای آن‌ها محرز شود که شما مدارک نامعتبر و جعلی به آن‌ها تحویل داده اید، حتما تقاضای ویزای شما را رد خواهند کرد. این نکته را به خاطر بسپارید که سفارت کشورهای اروپایی و مخصوصا کشور آلمان بسیار به این موضوع حساس هستند و زمانی که مشخص شود که شما قصد فریب آن‌ها را داشته اید، حتی احتمال دارد نام شما را در لیست سیاه ویزای کشور های حوزه شینگن هم قرار دهند. در اینصورت از طریق یک سیستم یکپارچه، تمام سفارتخانه های حوزه شینگین از موضوع مطلع می شوند و احتمالا شما نمی توانید در آینده برای ویزای هیچ کدام از آن‌ها اقدام نمایید.
  2. اشکالات گذرنامه شما که شامل مواردی همچون پارگی و ناخوانا بودن پاسپورت، اعتبار کمتر از شش ماه و یا پاسپورت شما فقط یک یا دو صفحه خالی داشته باشد، در این صورت درخواست شما توسط سفارت مورد بررسی قرار نمی گیرد.
  3. علت دیگر رد درخواست شما می تواند بخاطر عدم اثبات تمکن مالی همسر مقیم آلمان باشد. در صورتی که سفارت آلمان نتواند تایید کند که همسر شما توانایی مالی مناسبی برای تأمین هزینه های اقامت شما را حداقل به مدت یک سال دارد، درخواست شما مورد موافقت قرار نمی گیرد.
  4. اگر فعالیت مجرمانه ای در یکی از کشورهای عضو شینگن داشته اید، در روند بررسی درخواست ویزای شما تاثیر گذار است. سفارت خانه های عضو شینگن در زمان بررسی درخواست های ویزا از سیستم یکپارچه حوزه شینگن، استعلامات لازم را انجام می دهند و اگر محرز شود شما در فعالیت هایی چون قاچاق مواد مخدر، جاسوسی، قتل و یا عملیات تروریستی شرکت داشته اید و برای امنیت ملی آلمان می توانید خطرناک باشید مطمئنا با درخواست ویزای شما مخالفت خواهد شد.
  5. در صورتی که برای مصاحبه کننده آشکار شود که ازدواج شما یک پیوند از روی علاقه و برای طولانی مدت نیست و صرفا یک ازدواج مصلحتی و برای دریافت ویزا است، با درخواست شما مخالفت خواهد کرد. همان‌طور که قبلا اشاره شد از مواردی که افسر مصاحبه کننده برای تایید ازدواج واقعی شما به آن‌ها توجه می کند اختلاف سنی، آشنایی شما نسبت هم، وجود ارتباطات قبل ازدواج است.

به هر حال ممکن است در مواردی هم اشتباها تقاضای ویزای پیوست همسر از طرف سفارت آلمان پذیرفته نشود. شما می توانید نامه اعتراض خود را ظرف مدت یک ماه پس از ابلاغ رد درخواست ویزا، به سفارت آلمان تحویل دهید. و اگر برای این کار از وکیل خود کمک می گیرید، نامه اعتراض خود و وکالتنامه را تحویل سفارت آلمان دهید.
در حال حاضر روند اخذ ویزا، دارای ظرافت و پیچیدگی های زیادی شده است، به همین خاطر پیشنهاد می کنم قبل از اقدام جهت دریافت ویزای پیوست همسر و برای عدم نگرانی از رد شدن درخواست خود، با شرکت های معتبر فعال در حوزه ویزا، مشورت های لازم را انجام دهید. ویزا پلاس با دارا بودن وکلای تراز اول و آگاهی از آخرین و دقیق ترین اطلاعات و قوانین مربوط به مهاجرت، آماده ارائه خدمات به شما عزیزان برای انجام فرآیند دریافت ویزای پیوست همسر به کشور آلمان است. شما می توانید برای دریافت مشاوره از طریق سایت و یا تلفن های شرکت با کارشناسان ویزا پلاس در تماس باشید، همچنین در صورتی که مشتاق به کسب اطلاعات درباره ثبت شرکت gmbh در آلمان به عنوان یکی از راه های کسب اقامت این کشور هستید می توانید با کارشناسان ویزاپلاس در ارتباط باشید. در صورتی که به دنبال ثبت شرکت در آلمان هستید، کارشناسان ویزا پلاس با تسلط بر تمام امور سرمایه گذاری و اخذ اقامت آلمان از طریق ثبت شرکت می توانند شما را در این مسیر همراهی کنند.

سیستم مهاجرت ویزا پلاس تمام اطلاعات مرتبط با مهاجرت به آلمان ار در اختیار شما قرار می دهد.

 

دیدگاه‌ها  
باسلام ووقت بخیر
من متقاضی دریافت ویزای پیوست به خانواده به شهروند غیر آلمانی(ایرانی) در آلمان هستم تا روز مصاحبه من ۳ فیش حقوقی شوهرم به اداره مهاجرت شهرشون آماده نمیشه میخواستم بدونم راه دیگه ای هست که بشه جایگزین فیش حقوقی کرد.ممنون میشم جواب بدید.
نوشتن دیدگاه

دانستی های مهاجرت